Adwords ehk otsingureklaamid
Adwords on peaaegu kõige populaarsem kanal eesti ettevõtetele reklaami tegemiseks. Adwords laseb valida konkreetsed sõnad, konkreetsed piirkonnad, panna kampaaniale selged rahalised piirid ning kõige lõpuks ka mõõta mida me oma raha eest saime. Kui mitu inimest nägid, kui mitu klikkisid ja kui mitu ostsid. Kõik on ilus kuid kõige selle varjus hiilib mahavaikitud saladus. Viga mis paneb tõsiselt kahtlema klikipõhise reklaami mõtekuses. Asja teeb huvitavaks see, et kuigi see on juba aastaid teada ning internetihiiud kulutavad igal aastal miljoneid dollareid sellega võitlemiseks ei ole kohalikud reklaamimüüjad pidanud isegi vajalikuks seda oma klientidele mainida. Tegemist on klikirobotite või lihtsamalt öeldes pahatahtlike klikkijatega.
Küsime kui keeruline on kõnekaardi stardikaga ja paari tunni tööga eemaldada kõik konkureerivad reklaamid? Tavalisel internetikasutajal kulub selle endale selgeks tegemiseks ja kasutusele võtmiseks vaid loetud tunnid. Piisab kui teha endale selgeks mõned enam levinud terminid, osta internetikasutust võimaldav anonüümne kõnekaart ning alla laadida väike programmijupp. Lihtsamal juhul piisab ka lihtsalt arvutist ja pealehakkamisest. Aga vaatame adwordsi ning selle probleemi tõstatanud süsteemi lähemalt.
Adwords-i platform
Adwords on iseenesest klikkide ostmise platform kus kliendid saavad valida millisele märksõnale ja millise hinnaga klikke ehk külastajaid ostetakse. Populaarsematele märksõnadele on reklaami ehk klikkide ostjaid rohkem ja selletõttu toimub ülepakkumine, kes on nõus rohkem maksma see pääseb areenile, teised peavad ootama oma järjekorda. Järjekord saabub, kui kõige kõrgema hinna pakkuja on oma päeva eelarve ära kulutanud, ehk tema klikkide limiit on täis. Selle järel asendatakse tema reklaam paremuselt järgmise hinna pakkujaga ja nii järjest odavama kliki hinna poole. Päeva lõpuks pääsevad areenile ka need kes on nõus maksma kuni 10 korda väiksemat hinda kui esimesed pakkujad. Seda loomulikult eeldusel, et kõrgema hinna pakkujate päevalimiidid on täis saanud. Juhul kui kõrgema hinna pakkujatel limiidid täis ei saa, ei pääsegi madala hinna pakkujad pildile. Nagu näha põhineb kogu arvestus klikkidel ehk siis näidatavatel reklaamidel vajutavatel külastajatel. See on ka kogu probleemi allikas. Praktiliselt võimatu on kontrollida kas ja kes teie reklaamil klikib. Sellest hiljem lähemalt, enne aga veel ühes olulisest aspektist
Google ei ole huvitatud korda pidama.
Kuna ettevõtja ehk reklaamija maksab iga korra eest kui keegi reklaamil klikib ei ole google jaoks vahet kas klikib 100 inimest või 1 ja sama. Asja teeb veel murelikumaks fakt, et kontroll klikkide lugemise ja esitatud arve õigsuse üle on samuti google enda käes. Ehk siis toimib olukord kus nii teenuse pakkuja kui kontroll teenuse üle on ühe ja sama firma käes. Oleme rääkinud sadade ettevõtjatega ja peaaegu kõik kinnitavad, et kahtlevad google esitatud andmetes. Mõnel juhul on isegi google enda kontrollmehanism näidanud kuni 30% erinevust väidetavate reklaami klikkide ja reaalselt kodulehele saabunud külastajate vahel. Asja teeb kurioosemaks, et google vähendab pidevalt oma süsteemide läbipaistvust ning inimestel jääb järjest vähem võimalusi oma kulutuste kontrollimiseks. Viimase 10 aastaga on peamine lehekülgede külastatavuse ja statistika platform google analytics eemaldanud praktiliselt 98% infost mis aitaks kodulehe omanikel kontrollida millistelt lehtedelt ning milliste otsingutega inimesed tema lehele jõuavad. Samas kui google enda võimekus selles vallas on oluliselt kasvanud. Kõik see on loonud olukorra kus reklaami ostja peab pimesi usaldama google andmeid nii klikkide arvu kui kodulehe külastatavuse kohta. Nüüd toome mängu aga kurjakuulutava kolmanda osapoole.
Pahatahtlikud klikijad
On ammu teada, et need kes ei võida vastast ausas lahingus, üritavad seda sageli teha varjatult ning kahtlaste võtetega. Üks selliseid võtteid ongi konkurendi reklaamidel klikkimine. Põhjuseid miks seda teha on aga mitmeid. Alustame kõige lihtsamatest:
Iga kord kui mina klikin kaotab konkurent ühe potensiaalse kliendi
Igal reklaami ostjal on oma päeva või kuu eelarve. Selle täitudes tema reklaamide näitamine peatatakse. Seega iga päev on konkreetne piiratud arv inimesi kes saavad reklaamil klikkida. Selle arvu täitudes reklaamid näitamine selleks päevaks peatatakse. Klikkides ise konkurendi reklaamil võtame iga klikiga ära ühe “päris huvilise” ja asendame selle konkurendi pahatahtliku klikiga. Sellise tegevuse motiiviks on reeglina vähendada potensiaalsete klientide hulka kes konkurendi lehele jõuaksid.
Mida kiiremini konkurendi klikkide limiit täis saab seda kiiremini ta pildilt kaob.
Siin on motivaatoriks soov olla ise paremini nähtav. Kui teie valdkonnas on kaks reklaamijat ja nendest ühe eelarve saab täis siis jääb alles ainult üks reklaamija kelle tulemust näidatakse. Seega saavutatakse suurem tähelepanu klientide seas.
Kui ma pakun madalaimat hinda peavad minu reklaamide näitamiseks olema kõikide teiste päeva eelarved tühjendatud
On märksõnasid mille juures pakutakse ühe kliki eest isegi kuni 10 eurot. Loomulikult ei ole kõigile taskukohane selliste hindadega konkureerida. Justnimelt selle tõttu on mõned kavalamad pead mõistnud, et kui piisavalt palju sellistel reklaamidel klikkida siis saavad õige ruttu nende eelarved täis ning näitama hakatakse odavama kliki hinnaga reklaame. Tuleb vaid piisavalt kaua klikkida, et klikkide hinnad kukuksid piisavalt madalale.
Mida rohkem klikke ja mida vähem päringuid seda tõenäolisemat konkurent loobub reklaamimisest
Üks vähem levinud põhjus on konkurendi heidutamine. Selle jaoks ujutatakse konkurendi reklaam üle tühjade klikkide või veel parem tühjade päringutega millega tegelemine võtab konkurendilt suure osa ajast ning kuna tegemist on pahatahtlike ehk tühjade päringutega siis ei anna ka mingit tulu. Eesmärk on panna konkurent loobuma adwordsi reklaamist.
Google ei sekku …
Täna valitseb Adwordsi maailmas olukord kus igaüks võib tulla ja piltlikult öeldes teid rahatuks klikkida. Seejuures on väga segane ja pehmelt öeldes mannetu google enda jõupingutus sellise olukorra lahendamiseks. Mõtleme korraks – miks peaks google panema käe ette klikkide arvu kunstlikule suurendamisele ? Iga kliki pealt teenib google puhast raha. Üle 90 protsendi google kasumist tuleb mitte kusagilt mujalt kui reklaamidest. seega oleks sellise tegevuse piiramine mõnes mõttes oma enda käe hammustamine. Loomulikult võiks ja peaks siinkohal argumenteerima, et sellise tegevuse või täpsemalt tegevusetusega võidakse jääda ühel hetkel ilma oma reklaamiklientidest. Vaadates aga google majandustulemusi ning järjest pikenevat saba reklaamidele on selge, et see tont google peakontorit veel niipea ei kollita. Pealegi meetmed mis oleksid vajalikud selliste klikirobotite ja pahatahtlike klikkijate ohjeldamiseks on lihtsalt öeldes kallimad kui mõni kaotsi läinud klient.
Kuidas te saate ennast kaitsta
Google on olnud sunnitud viimastel aastatel tunnistama pahatahtlike klikkide probleeme ning on astunud ka terve rea esialgu adekvaatseid samme, mis lähemal uurimisel kahjuks üpris hambutuks on kujunenud.
- Reklaamide sihtimine – Google võimaldab juba ammu oma klientidel määrata täpne sihtgrupp kellele reklaami näidatakse. Eesti puhul on praktiliselt ainukeseks aktiivset kautust leidvaks filtriks geograafiline positsioneerimine ehk reklaami leviku piiramine ainult eesti ulatuses. Ehk neile kes asuvad väljaspool eestit teie reklaame lihtsalt ei näe.
- Google kahtlaste sirvijate filter – Google on väidetavalt aktiivselt monitoorimas ning eemaldamas võimalikke kahtlaseid päringuid ning klikke, mille puhul on kahtlus, et tegemist võib olla automatiseeritud päringute või muul viisil ebamõistlike käitumismudelitega.
- Käsitsi keelatud IP-de määramine – ehk te saate piirata kahtlastel isikutel oma reklaamide nägemise. Selleks on vaja natuke kaevata oma kodulehe statistikas ning sorteerida välja korduvad külastused mis on ebamõistlikult sagedased.
Kahjuks on nendel meetmetel suured puudujäägid. Reklaami näitamiste piiramine ainult eesti territooriumiga aitab efektiivselt võidelda välismaiste klikirobotitega, aga kui pahatahtlikud klikijad asuvad eestis? On olemas loomulikult ka re-targetingi võimalus mille korral teie reklaami näidatakse ainult neile kes on juba käinud teie kodulehel. Samas, enamus teie konkurente on käinud teie lehel ja seega see filter eriti ei aita. Google kahtlaste tegevuste filter aga ka adwordsi end seadistused võimaldavad määrata piirangu, kui mitu korda ühte ja sama reklaami ühele isikule näidatakse. Esiteks on paljud teadmatuses, et selline võimalus on üldse olemas ja teiseks aitab see ainult algaja pahatahtliku klikkija korral.
Pahatahtlikud klikijad võidavad
Kahjuks küll. Ei ole ühtegi täiesti kindlat meetodit kuidas hoida pahatahtlikel klikkijatel teie rahakotti tühjendamast. Lihtsad programmijupid võimaldavad mööda hiilida praktiliselt kõikidest filtritest mis sellise tegevuse jaoks loodud on. Maksavad need programmid suhteliselt vähe 50 kuni 100 eurot. Lisaks on vaja proksisid ehk inteneti ühendust vahendavaid arvuteid mille kaudu internetis võõra IP all liikuda. Kõige raskematel juhtudel on võimalik määrata sihtriigiks eesti ja määrata iga inimene saab ainult ühe korra päevas teie reklaamil klikkida. Kahjuks pole ka see piisav. Kes väga tahab, ostab anonüümselt interneti kõnekaardi stardikomplekti mis peale iga sisselülitamist võtab endale uue dünaamilise IP jättes pahareti täiesti anonüümseks. Nii olemegi olukorras kus meie kodulehe rahakott seisab kõikide käeulatuses ja igaüks võib seda möödaminnes tühjendada.
Tegemist on spetsiifilise probleemiga mis ei laiene näiteks google teistele tulemustele nagu orgaanilised tulemused. Kui mõni konkurent hakkab seal teie tulemusi klikkima siis teeb ta sellega teile hoopis vastupidiselt suure teene, sets orgaanilised tulemused ei ole klikipõhised ning iga klikk mitte ei vii raha välja vaid hoopis tõstab teie autoriteetsust. See on ka peamine põhjus miks ettevõtjad võimalust mööda üritavad pigem ümberorienteeruda SEO ja orgaanilise tulemuse peale kui jääda nö. adwordsi meelevalda.
Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/seokliinik/domains/seokliinik.ee/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853
Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/seokliinik/domains/seokliinik.ee/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 853